Natur och Kultur menar att journalister har mer rättigheter än andra

Hembesök eller inte hembesök, det är den stora frågan. Vissa hembesök främjar demokratin, medan andra hembesök är ett hot mot demokratin. Förlaget Natur och Kultur tycker i alla fall att det måste sättas gränser för yttrandefriheten, men jag får inte riktigt klart för mig hur de resonerar.

Om du vill donera en gåva till mig Fabian oberoende av Granskning Sverige, sänd pengarna till:

Handelsbanken

Clearing: 6238
Konto: 848 234 308
Swish: 0707730230

Jag kan i så fall använda pengarna till vad jag vill utan att betala skatt eller sociala avgifter.

Om du vill donera till Granskning Sverige AB, vilket gör att sociala avgifter och inkomstskatt måste betalas innan någon av GS medarbetare kan få del av pengarna, donera till:

Handelsbanken

Clearing: 6238
Konto: 970 475 888

Fabian Fjälling (FF) ringer upp Karin Tengby (KT) på Natur och Kultur.

Karin Tengby har tidigare varit pressekreterare på Röda Korset och är numera presskontakt för bokförlaget Natur & Kultur.

KT: Det här är Karin Tengby, Natur och Kultur.

FF: Ja hej, jag ville fråga lite om vd:s inställning där till…jag såg på SVT, han uttalade sig om det här med yttrandefrihet och att Megafonerna gjorde hembesök hos Thomas Mattsson…

KT: Ja.

FF: …och han tycker att man måste dra en gräns och att de har gått över gränsen.

KT: Ja.

FF: Jag undrar vad tycker han om Expressens hembesök?

KT: Ja det tror jag inte han behöver uttala sig om så, utan det är ett journalistiskt jobb med en ansvarig utgivare som står bakom deras metoder.

FF: Men så hembesök i sig är inget problem utan det är det att man måste ha en ansvarig utgivare bakom hembesöket för att det ska vara ok alltså?

KT: Det är en stor skillnad mellan en ansvarig utgivare eller att man uppmanar folk att liksom hetsa mot andra. Jag förstår inte det syftet alls.

FF: Ja men hetsa, vem har uppmanat att hetsa?

KT: Ja det är det han gör på den här filmen, att man ska söka upp folk i sina hem.

FF: Ja så som Expressen gjorde med mig.

KT: Det var ju en journalist och en fotograf som gjorde det.

FF: Ja, som hängde ut mig för hela Sverige, lade ut mitt ansikte för hela Sverige.

KT: Ja det var ju ingen god publicistisk sed kanske eller etik, men att då göra samma…gå ut och uppmana till samma sak, det blir det… blir det ett trevligare samhälle?

FF: Ja så att jag ska bara ligga ned och ta det medan Expressen hänger ut mig och sedan ska ingenting hända för Expressen?

KT: Men du kan agera mot Expressen.

FF: Ja men det var ju det Bechir gjorde för min räkning så att säga, inte för att jag gav honom uppdraget, men han gjorde det för att han blev upprörd för vad Expressen gjorde mot mig.

KT: Ja. Det han uppmanar i slutet på filmen, det är ju där han går över gränsen väldigt mycket tycker jag.

FF: Men alltså Expressen hänger ut mig med namn, ålder, ansikte och i stort sett… alltså jag kommer inte ihåg…jo de sade i Torslanda också, så att alla ska veta var jag finns, trots att jag har gjort mitt bästa för att vara anonym. Och enligt vad jag tror…jag kan ju inte de här pressetiska reglerna…

KT: Men det är ju inte frågan, alltså din fråga till mig och till Natur och Kultur rör väl Bokmässan och den här filmen, där är ju den här uppmaningen till att man ska gå dit i mängder till olika journalister och söka upp dem i sitt hem.

FF: Ja men eftersom de inte svarar på frågor så får de ju finna sig i det. Det hade varit en annan sak om de tog debatten och svarade på frågor, men eftersom de inte gör det, eftersom det är helt omöjligt att få prata med Thomas Mattsson eller någon av journalisterna på Expressen så då blir det…

KT: Det är det väl inte.

FF: Jo för mig är det det.

KT: De ville ju prata med dig där, men det vill ju inte du.

FF: Pratade inte jag med dem?

KT: Du ville ju inte släppa in dem?

FF: Men jag pratade ju för sjutton i tio minuter med dem.

KT: Då har du ju fått prata med Expressen eller hur.

FF: Nej men jag har ju inte fått prata med Thomas Mattsson.

KT: Men det var ju ingen bra idé då utan då är det bättre att söka honom på jobbet eller hur.

FF: Men journalisterna söker ju upp människor, folk som har avvikande åsikter, journalisterna söker upp människor med avvikande åsikter i sina hem, jag förstår inte hur du resonerar…

KT: Men du, är du journalist?

FF: Nej det är jag inte.

KT: Nä, eh…det är lite annorlunda att vara journalist mot att vara en människa som bara ringer på för att ställa frågor, det kan man väl göra på gator och torg istället.

FF: Ok, så du menar journalister har lite mer rätt än alla andra att gå hem till folks hem och ställa frågor.

KT: Absolut.

FF: Ok, hur får man den rätten? Jag förstår inte riktigt, då är de inte lika värda som alla andra människor då alltså? Då är vi andra människor inte lika…

KT: Det är ju deras profession som gör det, de har ju ett syfte med det. Att göra en granskning eller att göra ett reportage och där det står en ansvarig utgivare bakom. Vad har du för ansvarig utgivare?

FF: Jag är ansvarig för mina utgivningar. Jag är själv ansvarig.

KT: Då vet du liksom att om man då inte skulle, om man är journalist och gör fel eller så där då ställs man ju inför alltså…då ställs man ju inför lagen om man gör någonting felaktigt.

FF: Gör inte jag det då?

KT: Det är då du ska…om du känner dig uthängd av Expressen då ska ju du kontakta jurister för det, man ska inte agera… alltså det finns ju professioner, det finns journalister som har lärt sig och skriva och följa liksom vissa regler, det finns ju jurister som kan lagen som man vänder sig till eller det finns…

FF: Ja så kan jag…

KT: Det är ett demokratiskt samhälle att det finns sådana, nej det behöver inte kosta någonting för att om du får en fällande dom så…

FF: Jim Olsson, han ska betala Expressens rättegångskostnader för förtal. Han är nu skyldig Expressen en och en halv miljon eller något sådant.

KT: Jag kan inte uttala mig om det heller för att det är inget jag känner till…

FF: Känner du inte till det?

KT: …men att jag vet att det finns, jag vet inte hur höga rättegångskostnader är vissa mål, men jag vet att det finns demokratiska rättigheter för oss medborgare och då är det väldigt konstigt att kalla några för medborgare och några för politiker och så där utan vi har alla samma rättigheter i det här landet.

FF: Ser du det demokratiska problemet i det, att Thomas Mattsson har en miljardkoncern bakom sig medan Jim Olsson lever på en pension och när rättegången är slut så är Jim Olsson skyldig en och en halv miljon till Expressen. Ser du det demokratiska problemet i det?

KT: För att det finns ett rättsväsende som tar ställning ja.

FF: Men ser du det demokratiska problemet i detta? Det är en åsiktsdiktatur i Sverige.

KT: Du, he, he, he…åk du till en diktatur så ser du stora skillnader.

FF: Jag har nog rest mer än vad du har gjort faktiskt.

KT: Ok.

FF: Jag reser över hela världen så jag har nog mer erfarenhet av…

KT: Men vad härligt, vilka diktaturer du har rest till som du tycker verkar…

FF: Kina.

KT: Ja. Verkar det bra?

FF: Ja i jämförelse med Sverige så är det inte helt uppåt väggarna måste jag säga.

KT: Ok. Ja.

FF: För att där liksom…

KT: Men då vet jag liksom, men man behöver inte tycka likadant…

FF: Men här är det ju den som har mest pengar som bestämmer, Expressen har en och en halv miljon att satsa på en rättegång mot Jim Olsson som lever på pension. Det tycker jag är fel.

KT: Man jag litar på att det är en rättssäker process och att det…

FF: Men det är det inte.

KT: …är en domstol som tar rätt beslut, men vi är olika där.

FF: Ja det verkar så. Men jag tackar för samtalet.

KT: Ja, alright, ja tack hej.

FF: Hej.

Det här är ett ganska magstarkt samtal då presskontakten Karin Tengby på Natur och Kultur (hon arbetade tidigare på Röda Korset) menar att journalister har rätt att gå hem till folk och ställa frågor, på ett sätt som mera liknar hot och hemfridsbrott, medan en vanlig människa som utsätts för övergrepp från media inte skulle kunna göra något liknande.

Hon har av någon anledning fått för sig att journalister kan göra vad de vill och att ska vara oantastliga. Så är det i totalitära stater och så har det blivit i Sverige. Det är en oacceptabel utveckling eftersom det innebär at media kan trakassera medborgare utan att medborgarna kan försvara sig.

Här gör Granskning Sverige (och många andra) ett viktigt jättejobb eftersom media i praktiken är folkets fiender. Även om det inte gäller varenda tidning i Sverige så gäller det för nästan alla tidningar som ingår i de stora koncernerna Bonniers, Stampen, Schibstedt, Mittmedia och några till inklusive Sveriges Television och Sveriges Radio. Svenska folket måste förstå att dessa medier inte vill folket väl.

Karin Tengby som är presskontakt på Natur och Kultur är bara en i raden av anställda på stora bokförlag som anställts för att försvara den etablerade mediamaktens kontroll över opinionsbildningen. Natur och Kultur är ett av flera bokförlag som har en svenskfientlig agenda och stöttar Expo med stora summor. Karin Tengby menar å ena sidan att journalister har fler rättigheter än andra men påstår i en annan mening att ”vi har alla samma rättigheter”. Det är nog mest synd om henne.

granskning-sverige

 

Kommentera

