Granskning Sverige: Bonniers markerar mot Nya Tider

Om du vill donerat en gåva till mig Fabian oberoende av Granskning Sverige, sänd pengarna till:

Handelsbanken

Clearing: 6238
Konto: 848 234 308
Swish: 0707730230

Jag kan i så fall använda pengarna till vad jag vill utan att betala skatt eller sociala avgifter.

Om du vill donera till Granskning Sverige AB, vilket gör att sociala avgifter och inkomstskatt måste betalas innan någon av GS medarbetare kan få del av pengarna, donera till:

Handelsbanken

Clearing: 6238
Konto: 970 475 888

Fabian samtalar med Bonnierförlagens VD Håkan Rudels angående Bonnierförlagens inställning till Nya Tider. Rudels hävdar helt riktigt att Bonnier måste få välja vilka de vill ”hänga med”. Problemet är bara att Bonnier dominerar den svenska mediemarknaden och kan genom sina mobbingbeslut styra vilken information som skall få spridning och vilken information som inte skall få spridning. Den författare eller publicist som går emot Bonnierförlagen stänger ute sig själva från en mycket stor del av den marknad de vill ha tillgång till. När en privat medieaktör blir så stor som Bonnier är borde speciella regler gälla så att de inte kan styra opinionen. Eller så borde inget medieföretag tillåtas uppnå en så dominerande ställning som Bonnier uppnått. Nu består ju visserligen media-etablissemanget i Sverige och västvärlden av en så extrem åsikts monokultur att det antagligen inte skulle göra någon större skillnad om Bonniers dominans reducerades.

Fabian Fjälling (FF) ringer till Bonnierförlagens vd Håkan Rudels (HR).

HR: Håkan.

FF: Ja hej det här är Fabian Fjälling. Jag ringer för att jag vill fråga dig angående Bonniers inställning till Nya Tider på Bokmässan. Jag har fått ditt nummer av din sekreterare tror jag.

HR: Ok, var ringer du ifrån sade du?

FF: Jag heter Fabian Fjälling och ringer från Granskning Sverige.

HR: Från?

FF: Granskning Sverige.

HR: Ok, mmm, ja, nej det är så himla många som har ringt, vi är liksom klara, vi har sagt en gång… för vår inställning är i den här frågan och har egentligen inte så stort intresse att diskutera den vidare eftersom det inte är vårt, det är inte vår fråga i slutänden, det är ju mässans.

FF: Men ni har alltså försökt att se till att Nya Tider inte ska vara på Bokmässan, det är korrekt tolkat eller?

HR: Nej du behöver inte tolka någonting utan vi har sagt precis som i alla andra sammanhang vilka vi vill hänga med eller vilka vi vill vara med och då är Nya Tider inte en av dem, det är det enda vi har sagt, och det enda vi har gjort.

FF: Men om jag läser på er hemsida, alltså kärnvärden, så står det ’vi tror att ett öppet pluralistiskt samtal är grunden för demokrati’. Jag tycker det verkar strida emot den inställningen.

HR: Det beror ju på vad du och vi har för olika uppfattningar om vad Nya Tider står för, så det behöver vi inte diskutera, men det är ju den frågan man måste knyta till det du just nu läste. Men som jag sade så har vi, vi är liksom klara, vi är inte intresserade av att driva den här debatten så, för det är inte vår debatt att ta. Debatten är, diskussionen är mellan Bokmässan och deras utställare. Vi har liksom ingen…det är inte vår fråga annat än vad vi har sagt vad vi tycker i frågan. That’s it liksom.

FF: Ok.

HR: Det är ingen fråga som vi driver i övrigt.

FF: Men ni har ändå varit på möte med Bokmässan för att utöva påtryckningar att de ska utesluta Nya Tider eller?

HR: Kom igen nu, det är…

FF: Är inte det korrekt?

HR: Du får gärna säga din formulering igen, du sade ’utöva påtryckningar’ eller hur?

FF: Ja precis.

HR: Ja, ja det är inte riktigt så vi jobbar…utan jag säger vi har sagt…ja det blir bara rundgång…någonstans för vi säger…

FF: Ni har sagt att ni inte vill vara tillsammans med Nya Tider, är det så…

HR: Du har ju själv läst vad vi har sagt och där är vi. Vi ser helst en bokmässa utan Nya Tider eller andra högerextremister – ja, punkt.

FF: Ok, men kan du säga hur är Nya Tider extremister, vad är det som gör att de är extremister?

HR: Deras…så länge de är förknippade med detta…eller ja vet du…som jag sade, jag tänker inte ta den här diskussionen igen, vi är liksom färdiga, vi har kört det här.

FF: Du kan inte säga vad en extremist är, när blir en högeråsikt en extrem åsikt?

HR: Men om vi säger så här då…vi säger så här, strunta i det, säg istället så här. Vi… för oss, i förra vändan, så var… det var en sak alltså förra årets mässa, den här gången med den film, som hela det här hembesöksgrejen blev lite för mycket för oss…där apropå din koppling till öppenhet, det för oss är inte särskilt mycket öppenhet.

FF: Men Expressen gjorde ju hembesök, protesterade ni mot att Expressen var där?

HR: Hörrö, eh, som jag sade, vi har sagt var vi står i den här frågan och det är ingen idé att du och jag diskuterar för vi står ju uppenbart en bit ifrån varandra och det är helt fine.

FF: Men du kan du inte förklara skillnaden mellan Expressens hembesök och Megafonernas hembesök.

HR: Nej.

FF: Varför inte?

HR: Nej. Men lyssna nu en gång till. Vi är inte intresserade av att ha den här diskussionen. Vi har sagt var vi står i frågan. Du kan ju respektera det precis som jag respekterar din syn i den här frågan.

FF: Vänta, vänta, bara en sak…

HR: Vi kommer inte bli överens för att du och jag pratar…

FF: Nä, nä visst, men du säger att hembesöksfilmen var droppen typ, men då glömmer du ju att Expressen har gjort hembesök.

HR: Ja, bra. Då är du där när det gäller Expressen och så är jag där jag är när det gäller Nya Tider. Det är fine…

FF: Vad är det för skillnad då?

HR: Jag har nästa möte nu, jag hinner inte prata mer.

FF: Nähä, du kan inte säga vad det är för skillnad på Expressen och Megafonerna i hembesöksfrågan?

HR: Hörrö, eh…vi säger så…jag respekterar var du står i den här frågan och hoppas att du gör detsamma med mig.

FF: Ok, tackar.

HR: Hej.


Samtalet som Fabian hade med Bonnierförlagens vd är alarmerande tydligt då det visar hur Bonnierkoncernen vill agera mot meningsmotståndare. De vill göra hembesök, de vill utesluta meningsmotståndare från alla offentliga sammanhang, de vill demonisera dem och kalla dem ”högerextremister” och de vill ha monopol på att sprida åsikter. Inget ska stå i vägen för dem. När någon göra exakt samma sak som Bonnier gör genom att knacka på dörren hemma hos en journalist som är ansvarig för hemfridsbrott och hotfulla hembesök så försöker Bonnier med maktmedel styra alla debatter kring sitt eget agerande. Bonnier vill inte ha Nya Tider på Bokmässan eftersom Nya Tider berättar sanningar som Bonnierkoncernen inte tål att få höra.

granskning-sverige

Kommentera

