Granskning Sverige får inte vara med på Bokmässan

Vi har fått avslag på vår ansökan om att få vara med på bokmässan. Om man skall tro vad som publiceras i media så är det för att den ”genomlysning” Bokmässans ledning gjort av Granskning Sverige givit att ”öppenhet, bredd och balans” kommer rubbas om vi får vara med på bokmässan, för att citera VD:n Maria Källsson i kulturnytt:

http://sverigesradio.se/sida/artikel….

Sedan är det exp(o)erter som hjälpt bokmässan med ”genomlysningen” av Granskning Sverige och utifrån kriterierna att Bokmässan klart tar avstånd från hot, hot och våld så får inte Granskning Sverige delta i bokmässan.

Fabian Fjälling ringde upp Bokmässan för att få besked om varför man inte får vara med på mässan, men fick inget svar. Så här utspelade sig samtalet. (TB = Tomas Belfrage på Bokmässan, FF = Fabian Fjällling)

TB: Välkommen till Bokmässan, det är Tomas.

FF: Ja hej det här är Fabian Fjälling, Granskning Sverige. Jag ringer för att jag skulle vilja fråga lite om vad anledningen är till att vi inte får ställa ut.

TB: Jag kommer hänvisa dig till min kommunikationschef så jag kan be henne ringa upp dig när hon är tillbaka.

FF: Vad heter hon?

TB: Birgitta Jakobsson Ekblom.

FF: Ok, är det hon som har beslutat detta eller är det… har du inte någonting med beslutet att göra eller…

TB: Jag ber henne kontakta dig så…

FF: Men har du någonting med saken att göra?

TB: Jag ber henne kontakta dig i den frågan.

FF: Ja men jag undrar om du har något med beslutet att göra?

TB: Jag ber henne kontakta dig så får du prata med henne om det.

FF: Så hon kommer kunna ge mig besked då? Har hon varit inblandad i beslutet?

TB: Hon kommer kontakta dig i den här frågan.

FF: Ok då vet jag. Då tackar jag.

TB: Tack hej!

Nu återstår att se om Birgitta Jakobsson Ekblom verkligen kontaktar Fabian Fjälling.

Detta samtal och andra samtal som Granskning Sverige och andra gör till makthavare är en viktig del i ett medborgarjournalistiskt arbete som många fler kan vara delaktiga i.

granskning-sverige

En reaktion på ”Granskning Sverige får inte vara med på Bokmässan

Kommentera

