Granskning Sverige vill vara med på Bokmässan

Granskning Sverige vill vara med på Bokmässan. Nu kan alla som stöder Granskning Sverige vara med och bidra ekonomiskt för att det ska bli av.

Våra crowdfundingprojekt för att vara med på bokmässan:

https://www.gofundme.com/GStillbokmassan

https://gogetfunding.com/www-granskni…

Transkribering av innehållet i videon. Fabian Fjälling talar:

Hej alla lyssnare. Nu när åsiktsregistrerarna och demokratibekämparna i Stiftelsen Expo har bestämt sig för att stanna hemma från Bokmässan så är det väldigt intressant för oss i Granskning Sverige att vara där, eftersom det nu kommer att vara en mässa som handlar om yttrandefrihet och pressfrihet.

Jag har startat ett, eller snarare två, crowdfundingprojekt där vi samlar in pengar för att kunna delta i Bokmässan och vi har dessutom finansiärer som eventuellt kan hjälpa till om det skulle vara så att vi inte lyckas med crowdfundingprojektet. Jag har dragit i lite extra vad det gäller donationsmål, sammanlagt 100 000 är det vi hoppas få in. Om vi får in det så kommer vi antagligen med god marginal kunna täcka kostnaderna för Bokmässan och det kommer med största sannolikhet även bli pengar över, vilket vi i sådana fall kommer att använda för att till exempel vara med i Almedalen eller att köpa reklamplats i traditionella media.

Jag ringer i alla fall Bokmässan och frågar om det finns möjlighet för oss i Granskning Sverige att vara med. Det hade varit väldigt roligt att gå runt och prata med de olika människorna i kultureliten som står upp för olika saker utom då möjligen tryckfriheten verkar det som. Här är i alla fall mitt samtal med Bokmässans bokningsavdelning:

(FF = Fabian Fjälling, BM = Bokmässan)

BM: Välkommen till Bokmässan, det är Thomas.

FF: Ja hej det här är Fabian Fjälling, jag ringer från Granskning Sverige och jag ringer för jag undrar lite om möjligheten att ställa ut på Bokmässan. Jag vet inte om du vet vilka vi är. Vi anses kontroversiella, kanske mer kontroversiella än Nya Tider…

BM: Mmm.

FF: …och jag har läst att det verkar som att det är många som hoppar av Bokmässan på grund av att Nya Tider är där och det gör att vi skulle vilja ställa ut om vi får.

BM: Det kan jag inte svara på i dagsläget, det du kan göra är i så fall att anmäla dig via vår hemsida…

FF: Jaa.

BM: … så kommer vi titta på det.

FF: Kan jag få reda på vad det är för kriterier, vi stämplas ju av all media i Sverige som att vi sprider organiserat hat. Vi håller ju inte med om det, och vi är ju inte dömda för någonting så, alltså jag undrar lite vilka kriterier ni har, jag tycker det är jättebra att ni inte böjer er för den kritik ni har fått vad gäller Nya Tider, det tycker jag är enormt bra, men jag undrar om vi kan tänkas ligga för kontroversiellt. Jag förstår om ni inte vill ses som ett forum för främlingsfientlighet eller vad de nu kommer att säga, det är så skrattretande vad de hittar på, men det är lite grann så jag undrar. Är det någon idé att jag lägger någon energi på detta? Jag har investerare i ryggen så jag kommer kunna betala för en monter, men är det någon idé att jag lägger tid på det?

BM: Jag kan inte svara på det utan man anmäler sig via vår hemsida och där finns kriterier och så där, och så tittar vi på alla de anmälningar som kommer in.

FF: Ok. Det är inte fullt nu då alltså?

BM: Nej det är inte helt fullt, det är det inte.

FF: Ok. Om det skulle vara så att folk bojkottar Bokmässan, kommer deras platser att finnas tillgängliga eller kommer det bara stå tomma montrar på deras platser i så fall…som ska stå där.

BM: Det kan jag inte svara på, det beror på hur det sker i så fall.

FF: Ok. Ja, ja, jag får ansöka via hemsidan, hur lång tid tar det innan jag får besked om jag ansöker där?

BM: Det kan jag inte heller riktigt svara på. Vi gör en granskning av de anmälningar som kommer in så kommer det svar när det kommer.

FF: Ok då. Jag gör en anmälan då.

BM: Ok.

FF: Tack, hej.

BM: Hej.

granskning-sverige

 

En reaktion på ”Granskning Sverige vill vara med på Bokmässan

Kommentera

