Margot Wallström gillade Granskning Sverige – får sitta kvar

Margot Wallström gillade ett inlägg av Granskning Sverige på Twitter idag. 
Eftersom både statsminister Stefan Löfven och kultur- och demokratiminister Bah Kuhnke hårt fördömde Granskning Sverige i media tidigare samt talade om att ”det inte alls var förvånande att toppolitiker inom SD gillade och spred GS material med tanke på SDs nazistiska rötter” så blev vi oerhört förvånade när vi såg att självaste utrikesminister Margot gillat GS inlägg.

http://www.ekuriren.se/eskilstuna/lofven-inte-forvanad-att-sd-sprider-granskning-sveriges-klipp/

Ett inlägg där hennes pressekreterare blir utskälld av ”Arg Norrlänning” för hennes skenheliga politik. 

Självklart så kom väl UD och Maggan på sig själva efter ett tag och tog bort gillamarkeringen, det vet ju alla att via guilt by association ang vad man gillar på sociala media riskerar att frysas ut, kölhalas på öppen gata och bli av med jobbet om det inte är PK-certifierade inlägg som gillats.

Vi ringde upp både Margots och Löfvens pressekreterare för att fråga om gillandet av GS och varför (om det nu var ett ”misstag”) vissa kan passera genom att hävda misstag medan andra hårt fördöms av statsministern, ett fördömande som hela Sveriges mainstream mediakår citerade.

Feministinspektionen (F) ringde först till Margot Wallströms pressekreterare Erik Wirkensjö (EW).

EW: Erik Wirkensjö, pressekreterare hos Margot Wallström.

FI: Ja hejsan, jo du jag håller på och arbetar med en blogg…

EW: Ok.

FI: Jag har fått in lite material som jag tänkte om du kunde bekräfta bara.

EW: (Tystnad)

FI: Är du kvar?

EW: Ja jag är kvar…för en blogg, är du journalist eller…

FI: Jag håller på med en blogg och jag har fått lite information som jag tänkte om du kan bekräfta…

EW: Vill du veta vad den heter, bloggen…

FI: Dubbla måttstockar gånger två heter den, du kan söka på…

EW: Ok.

FI: Jag har en snabb fråga bara, Margot Wallström, har hon nazistiska rötter?

EW: Nej.

FI: Inte?

EW: Nej.

FI: För tidigare så… statsminister Stefan Löfven uttalade sig om Granskning Sverige och att han inte var förvånad över att toppolitiker inom SD gillade och spred sajtens material och det var ju för att Sverigedemokraterna har nazistiska rötter sade han. Och för två timmar sedan här så gillade Margot Wallström en tweet på twitter från Granskning Sverige.

EW: Nej det stämmer inte alls, det var en feltryckning i sådana fall. Det är inte så att Margot Wallström gillar material från Granskning Sverige.

FI: Jag har fått en skärmdump på att hon har gillat den där.

Erik Wirkensjö slängde på luren.

Feministinspektionen ringde då upp Stefan Löfvens pressekreterare Jonatan Holst.

JH: Ja det är Jonatan Holst.

FI: Ja hejsan, jag ringer dig angående ett uttalande som Stefan Löfven gjorde här för ett par månader sedan.

JH: Ok, i vilken egenskap ringer du om det.

FI: Jag ringer som privatperson.

JH; Japp mmm.

FI: Han uttalade sig angående Granskning Sverige…

JH: Mmmm.

FI: … och att han inte var förvånad över att toppolitiker inom SD gillar och sprider sajtens material…

JH: Mmmm, ringer du från Granskning Sverige kanske?

FI: Nej det gör jag inte…

JH: Nähä…

FI: …och att det var för att Sverigedemokraterna har nazistiska rötter, nu har ju …jag har sett dumpar på att Margot Wallström har gillat en tweet från Granskning Sverige idag…

JH: Mmhm.

FI: …och hennes pressekreterare säger att det var ett misstag att hon har gillat den.

JH: Ok…

FI: Kommer Stefan Löfven att fördöma det här eller kommer han att se det som ett misstag.

JH: Det har jag faktiskt ingen kommentar till, utan det där får du ta med, vilket det låter som att du har gjort, utrikesministerns pressekreterare, och i övrigt har jag faktiskt ingenting att…

FI: Nej men det var ju han som uttalade sig och hans uttalande om Granskning Sverige gick ju viralt genom alla medier…om Margot Wallström kan göra misstag och gilla varför skulle det inte kunna gälla SD-politiker då i sådana fall…

JH: Men du, jag har inget mer att säga om det. Om du vill du veta något mer omkring utrikesministern får du kontakta henne.

FI: Nä, men det här gäller ju Löfvens uttalande.

JH: Mmm, men du hörde vad jag sade, att jag har inget mer att säga om det.

FI: Varför vill du inte kommentera det?

JH: Tack så mycket!

Jonatan Holst slängde på luren.

Varje gång man ringer till någon företrädare för det socialdemokratiska partiet så möts man av arrogans och ovilja att svara på frågor. Maktens män och kvinnor visar verkligen att de inte förtjänar att styra vårt land. Det är inte bara deras politik som är avskyvärd utan deras sätt att möta folklig kritik gör att det är viktigt att få bort dem från makten så fort som möjligt. Att gilla fel sidor på nätet kan få konsekvenser. Sverigedemokraterna har slängt ut många medlemmar för att de råkat gilla fel sidor, men en socialdemokrat som gillar en invandringskritisk sida, av misstag eller inte, sitter alltid tryggt kvar.

granskning-sverige

Relaterat:

Margot Wallström hånar svenska våldtäktsoffer.

Kommentera

