Granskning Sverige försöker reda ut telefonmysteriet på SVT

SVT-chefen Karin Ekman hänger ut visselblåsaren som startat Facebooksidorna ”Rädda vården” & ”Stöd svenska polisen”. Nu har hon gått under jorden & hävdar att ”hon inte längre har någon telefon”.

När vi ringer på söndagen är växeltelefonisten misstänksam, men vi kopplas fram till Karin Ekman.

– Jag är inte i tjänst! Ring imorgon, säger Karin Ekman.

På måndagen är det dock tvärstopp.

– Karin Ekman har ingen tjänstetelefon! Varken fast eller mobil, säger växeltelefonisten.

 Ni som lyssnar på detta. Vad skall man säga? Är det inte rätt osannolikt att Karin Ekman sagt upp sina tjänstetelefoner mellan söndag eftermiddag och måndag morgon kl 10?

Med största sannolikhet vill hon inte svara på frågor om varför de hänger ut vanliga människor som är visselblåsare och ljuger därför om att hon inte har någon telefon.

karin-ekman-svt

Johan Andersson från Granskning Sverige ringer till Karin Ekman på SVT Nyheter och lyckas växla några ord innan hon ber att få avsluta samtalet. Därefter meddelar SVT att Karin Ekman varken har en fast telefon eller tjänstemobil.

Karin Ekman skrev nyligen om varför hon och SVT försöker ”avslöja” människor bakom anonyma grupper på facebook. Hon hänvisar till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och den rapport man nyligen lagt fram som är ett ställningstagande mot alternativa medier, alternativa grupper i sociala medier och grupper som makthavarna anser att de inte kan kontrollera. Sådana grupper behöver inte ens vara invandringskritiska utan det räcker med att de kritiserar staten eller den politik som bedrivs av makthavare. Då ska de avslöjas och personerna bakom grupperna ska schavottera och löpa gatlopp i statskontrollerad och annan maktmedia. Vi har att göra med samma metoder som man använde i Sovjetunion och DDR mot regimkritiker. Dessa metoder kommer dessutom att förvärras, det framgår av såväl MSB-rapporten som Stefan Löfvens ökade stöd till MSB.

Karin Ekman skriver:

Dessa dolda opinionskrafter överger och trasar sönder den öppna samhällsdebatten och de fria samtalen. Vilka är de? Vad vill de, och varför? I takt med att med att deras genomslag ökar, växer också behovet av att granska dem.

Makthavarna försöker alltså granska folket. Men det är nu hög tid att folket granskar makthavarna och en av dem som borde granskas är Karin Ekman som numera varken har fast telefon eller tjänstemobil. Behovet att granska personer som Karin Ekman borde vara gigantiskt. Vem är hon, hur lever hon sitt liv, vad är det som gör att hon vill ”granska” personer som vill ge stöd åt polisen i gruppen Stöd svenska polisen på facebook eller gruppen Rädda vården som är kritisk till hur medborgarna behandlas av makthavarna.

Samtalet utspelar sig mellan Johan Andersson från Granskning Sverige, SVT:s växel och Karin Ekman.

SVT: Välkommen till växeln, Sveriges Television.

JA: Jag söker Karin Ekman.

SVT: Då måste jag fråga vem du är, därför att hon jobbar nog inte idag vad jag vet.

JA: Nä ok, jag är journalistkollega Johan heter jag.

SVT: Ja ok, och du tror att är ok att jag ringer henne då?

JA: Jaa.

SVT: Ja, ett ögonblick då.

KE: Hallå, det är Karin.

JA: Hej, Karin, mitt namn är Johan…

KE: Hej.

JA: Jag läste den här granskningen av de här anonyma facebooksidorna ”Rädda vården” och ”stöd Polisen”.

KE: Just det.

KE: Jaa, och då skriver du, då har ju ni granskat de där sidorna…

KE: Vänta Johan…Johan, förlåt mig har du möjlighet att mejla mig eller ringa mig i morgon måndag istället, så pratar jag gärna med dig?

JA: Ja just det, men jag bara tänkte på det att du skrev här att det handlar om att skydda det öppna samtalet…

KE: Har du möjlighet att ringa mig i morgon måndag istället?

JA: Nu vill du slänga på, men du vill ju ha ett öppet samtal. Ska vi ha ett öppet samtal?

KE: Det vill jag gärna ha, men jag är inte i tjänst just nu. Ring mig gärna i morgon så pratar vi. Adjö!

Karin Ekman slängde på luren.

Johan ringde upp SVT igen dagen efter. Så här utspelade sig samtalet:

SVT: Välkommen till Sveriges Television.

JA: Ja jag ska ha Karin Ekman, chef sociala kanaler.

SVT: Eeh, ahh, ehh då får man mejla till henne.

JA: Jag är kollega…

SVT: Ja men det spelar ingen roll om du är kollega, hon har inget fast nummer, så du får mejla henne.

JA: Ok, har hon en mobil eller…?

SVT: Vad sade du?

JA: Hon har väl en mobil?

SVT: Näe hon har inget fast nummer utan det är karin.ekman…

JA: Vänta, vänta, stopp nu, jag pratade med henne igår.

SVT: Jag säger till dig precis som det står här och som det är, och om du är kollega så har du säkert andra nummer du kan ringa på.

JA: Ja, men vänta nu. Jag ringde ju igår och pratade med henne igår.

SVT: Du ringde på helgen igår, ja det är så att hon har…du får mejla henne karin.ekman@svt.se.

JA: Så går gick det bra att prata med henne, men inte idag?

SVT: Näe alltså jag vet inte hur du har pratat med henne, men du får ehh…du får återkomma… via mejl. Så är det.

JA: Ok, så du menar att chefen inte har en telefon, på SVT?

SVT: Men sluta nu, utan jag säger, hon har ingen tjänstemobil.

JA: Svara på frågan, har Karin Ekman ingen telefon?

SVT: Jag har sagt till dig, hon har ingen tjänstemobil, du får söka henne på mejl.

JA: Hon har ingen fast telefon och ingen tjänstemobil.

SVT: Nej, nej. Precis så är det.

JA: Hej, vad bra. Då går det inte att få tag på henne. Ok.

SVT avbröt samtalet.

granskning-sverige

Kommentera

