Fabian Fjälling ringer Sven-Erik Alhem som slänger på luren

Före detta Överåklagare Sven-Erik Alhem vill inte förklara varför han anser att en åklagare skall pröva Granskning Sveriges och Fabian Fjällings uttalande. Det blir ju svårt för oss att anpassa oss till lagen om de som kan lagen, och som uttalar sig om oss, inte vill förklara varför de anser vi behöver prövas av åklagare.

I den här videon ringer Fabian Fjälling till före detta överåklagaren Sven-Erik Alhem och ställer frågor med anledning av uttalanden han har gjort i media och i en särbilaga om Granskning Sverige som sörmländska tidningar delat ut till 130 000 hushåll.

Sven-Erik Alhem är en före detta överåklagare som media ofta släpar fram för att han vill att invandringskritiker ska åtalas. Lika säkert som när media släpar fram Jerzy Sarnecki för att bortförklara överrepresentationen när det gäller brottsligheten bland vissa invandrargrupper så används Alheim för att försöka skrämma eller hota invandringskritiker till tystnad.

Fabian Fjälling ställer frågor till makthavare, journalister och politiker. Frågorna är så besvärande att hela Bonnierkoncernen tycks ha ställt alla sina resurser till förfogande för att framställa Fjälling som en suspekt person. Makthavarna är inte vana vid att någon ställer frågor och framför kritik och det tycks ha blivit en chock för dem att någon ställer besvärliga frågor. I det här samtalet får den före detta åklagaren Sven-Erik Alhem frågor om varför han hotar med rättsliga åtgärder mot åsikter som inte är brottsliga. Det slutar med att Alhem slänger på luren.

Medverkar i samtalet gör Fabian Fjälling (FF) och Sven-Erik Alhem (SEA).

FF: Hej, det här är Fabian Fjälling, jag ringer från Granskning Sverige… faktiskt och jag undrar om jag kan få fråga dig lite.

SEA: Jadå det går bra.

FF: Bra, det är så att du har gjort ett uttalande i det här häftet som Eskilstuna-Kuriren har delat ut där du anser att det bör inledas en förundersökning om…ja Granskning Sverige

SEA: Nej.

FF: Nähä.

SEA: Jag har sagt att det bör prövas av åklagare.

FF: Ok, prövas av åklagare, ok, vad innebär det?

SEA: Det innebär att en åklagare bör pröva, enligt min personliga uppfattning, om det finns skäl att inleda förundersökning eller inte. Alltså det är en förutsättningslös prövning som jag tycker ska ske.

FF: Ja ok.

SEA: Det är väldigt vanligt att man missuppfattar det till att säga…jag bestämmer ju inte vad som sker, jag tycker dessutom att det är väldigt viktigt att det sker förutsättningslöst.

FF: Ok, för att man får intrycket där…har du läst det där som dom delade ut, Eskilstuna-Kuriren?

SEA: Nja, jag har sett det lite grann där ja.

FF: Det är ju en ganska stor artikel där du är med och som jag läser det så får man intrycket att du anser att vi har begått något lagbrott, men det är alltså inte, förstår jag dig rätt att du inte anser det, eller att du inte har någon uppfattning eller hur…

SEA: Jag anser att det bör prövas av åklagare, det anser jag alltid när det kommer någonting som…jag anser nämligen att man inte ska sitta och vänta på en anmälan om brott utan man ska pröva sådant som det inte finns ett intresse i ofta att anmäla….jag har inte all tid i världen, prövningen ska ske förutsättningslöst och den ska inte vara beroende av en anmälan i de fall där man inte kanske förväntar sig att det kommer en anmälan in…alltså exocissio…det tycker jag man ska fatta beslut fatta beslut …pröva om det finns skäl eller inte att inleda förundersökning.

FF: Ok, så att du…men anledningen till att du tycker att en åklagare ska inleda en…

SEA: Ja men du, detta är inget polisförhör nu utan jag har faktiskt inte så himla stor lust att sitta och bli ifrågasatt, utan jag har bara uttalat mig om att det finns skäl för en åklagare att pröva förutsättningslöst om det finns skäl eller inte att inleda förundersökning.

FF: Ok, du anser att det finns skäl för en åklagare att engagera sig i detta och då undrar jag vad…

SEA: Du ska ju göra om mina ord hela tiden, nu tror jag vi avslutar samtalet här, därför att så fort jag säger någonting så ska du göra om det till någon annan mening.

FF: Förlåt, det var inte meningen, men det var inte meningen, det var inte meningen, hallå, det var inte meningen.

SEA: Tack hej.

Sven-Erik Alhem slängde på luren. Men Fabian ringde upp igen.

FF: Hej. Det är inte meningen att…jag vill inte trakassera dig, jag försöker faktiskt att förstå, för jag vill själv veta…så att… jag trakasserar inte..

SEA: Men jag är ingen myndighetsperson utan jag är en samhällsdebattör…jag är tidigare åklagare, men det är jag inte längre..

FF: Nej ok, men du är ju juridiskt kunnig, det är du ju…

SEA: Ja, men alltså om du…nu säger jag det en gång till, alltså jag menar att man exocissio, som åklagare bör pröva om det finns skäl eller inte, förutsättningslöst, att inleda en förundersökning. Att inleda en förundersökning kräver en mycket låg grad av misstanke även om man kan anta att brott har förekommit…om åklagaren finner skäl att inleda förundersökning så får den utredningen visa om det finns fog eller inte bakom det man har inlett undersökning om.

FF: Ok, om jag frågar så här då. Vad är det du anser föranleder den…

SEA: Nu går du för långt, alltså jag… då får du ställa den frågan till en åklagare som finner skäl att göra någonting. Jag har sagt att jag tycker att en åklagare förutsättningslöst bör pröva frågan.

FF: Men varför tycker du det, vilken fråga är det du tycker han ska pröva?

SEA: Du får låta dig nöja med detta.

FF: Men vilken fråga är det du tycker han ska pröva?

SEA: Men jag är inte intresserad av att sitta i polisförhör med dig utan nu…

FF: Men det är mig det handlar om, det är mig det handlar om detta, jag måste väl få fråga.

SEA: Ja men då får du väl skriva en debattartikel eller någonting så att du talar om vad du tycker då.

FF: Ja men det är inte vad jag tycker, jag undrar vad du menar.

SEA: Ok, nu avslutar vi samtalet, tack hej.

Den för detta överåklagaren Sven-Erik Alhem slängde på luren. Det som är intressant i sammanhanget är att Alhem medverkade i ett drev mot Granskning Sverige och Fabian Fjälling och har enligt vänstermedia påstått att ”Granskning Sveriges främlingsfientliga uttalanden kan vara brottsliga”. Han tillägger också att det måste ”prövas av åklagare”.

Fabian ringde för att ställa frågor kring det, men den före detta överåklagaren tycks inte vara kapabel att svara ens på enkla frågor. Åklagaren har ju underförstått hotat Granskning Sverige med sina uttalanden i media, men först när man granskar denne före detta åklagare, så förstår man att hans brist på saklighet och kunskaper i kombination med hans förvirrade åsikter och uttalanden används av media för att skrämma invandringskriker och skapa rädsla för att uttala sig om en politik som leder till förfall i Sverige.

Samtalet med Alhem avslöjar att han vill agera rättsligt mot åsikter som inte ens är brottsliga och när han får frågor på det slänger han på luren.

granskning-sverige

En reaktion på ”Fabian Fjälling ringer Sven-Erik Alhem som slänger på luren

  1. Pingback: Ett försök (till) att ställa frågor till Sven-Erik Alhem – Medborgarinitiativ för Sverige

Kommentera

