”Aftonbladet har ingen politisk agenda”

Detta är ett äldre samtal som inte kom ut då min dator vid det tillfället gick sönder. Samtalet handlar om varför Aftonbladet (AB) kallade ett asylboende för flerfamiljshus och på så sätt försökte ge läsaren intrycket, att det var allt annat än på ett asylboende. Samtalet urartar och aktuell reporter slänger på luren efter att han kallar mig för dum och konspiratorisk. Men han hinner säga bland annat att AB inte har någon politisk agenda.

Den som läser AB får själv avgöra om AB mörkar, förvanskar, slirar på sanningen samt om de verkligen har en politisk agenda. I AB:s chefsredaktörs krönika i länk nedan, så uppger hon att AB har rätten att ändra sanningen, utelämna och vinkla information, om man gör det av hänsyn, se nedan citat från hennes krönika:

”Citat ur krönikan: ”Jag tycker inte nyhetsmedia skall ändra sanningen eller utelämna och vinkla information, den rätten har inte ni”, skriver ­Patrick.

Jo, Patrick, det är ­exakt den rätten vi har och det ansvar vi måste ta.”

Medverkar i samtalet gör Nina Drakfors och Eric Tagesson, Aftonbladet.

Nina Drakfors. Ytterst modig kvinna som brukar vara talare vid Folkets Demonstration, är aktiv i Sverigedemokraterna och dessutom ringer upp makthavare och ställer frågor.

Eric Tagesson är en agendajournalist på Aftonbladet. Liksom andra liknande journalister slänger han på luren när frågorna blir för svåra att svara på.

ET = Eric Tagesson, ND = Nina Drakfors

ET: Aftonbladet, Tagesson

ND: Hejsan, mitt namn är Nina. Det är så att jag undrar lite kring er rapportering som har hänt gällande att det var en våldtäkt mot ett barn i Mönsterås…

ET: Jaha…

ND: …och då kunde jag läsa att i Barometern så hade man skrivit att det hade hänt på ett asylboende i Mönsterås, men i Aftonbladet så skrev man att det handlade om ett flerfamiljshus, och då undrar jag varför man gjorde på det sättet.

ET: Tidningarnas Telegrambyrå som du kanske vet vad det är, nyhetsbyrån, de går ut med uppgiften att det har inträffat i ett flerfamiljshus och sedan har vi då skrivit en artikel utifrån deras artikel…

ND: Hur kommer det sig då att Barometern kan skriva att det handlar om ett asylboende?

ET: Ja det kan väl de för att de har gått vidare med det och själva ringt till polisen och ställt frågor, men vad jag menar är att Tidningarnas Telegrambyrå har gått ut med att det är ett flerfamiljshus och då har vi gjort en så kallad ”re-wright” på den artikeln och eftersom det inte framgick där så visste vi kanske inte att det var ett asylboende helt enkelt.

ND: Ni granskar inte saker närmare då utan ni bara för det vidare?

ET: Allting granskar vi inte eftersom att Tidningarnas Telegrambyrå är just en nyhetsbyrå, Sveriges enda nyhetsbyrå, så utgår vi ifrån att det de skriver är korrekt, de har ju ett oerhört högt förtroende. Men vissa typer av nyheter, eller de flesta typer av nyheter, så skriver vi ju inte av vad TT skriver utan vi gör ju egna artiklar.

ND: Men tycker du inte att det är viktig att det framkommer att det handlar om ett asylboende.

ET: Alltså, jag tänker inte gå in i någon polemik med dig, jag hör direkt vilket syfte du har med det här samtalet och jag är reporter på Aftonbladet. Jag tänker inte ställas till svars i utgivarfrågor.

ND: Men det är ju viktigt, jag tänker att ni har ju regler också att objektivt lyfta fram saker och ting och vara korrekta.

ET: Ja absolut, men påstår du att det inte är korrekt att det här har skett i ett flerfamiljshus?

ND: Framför allt så är det ett asylboende, när man skriver ett flerfamiljshus då låter det som om det är vilket hus som helst och det är det ju inte. Då förvanskar man ju informationen. Det är ju väldigt viktigt för dem som bor… till exempel att vi får veta vad det är som händer på asylboenden. Det är ju inte första gången ett barn blir våldtaget på ett asylboende.

ET: Nej, säkert inte. Du har ju fört statistik över våldtäkter på asylboenden?

ND: Nej jag har absolut inte fört någon statisk, utan jag läser och kollar vad det står och ofta får man ju inte reda på det från Aftonbladet…

ET: Ja men om du fortsätter och skapa dig din verklighetsuppfattning utifrån vad du läser på Avpixlat eller Fria Tider eller vad det nu är, så får du jättegärna fortsätta med det, men du ska vara väl medveten om att det är inte vekligheten som beskrivs där. Där finns det en politiskt agenda, det gör det inte på Aftonbladet och andra seriösa nyhetsmedier…

ND: Ni har ingen politisk agenda?

ET: Nej, det är korrekt.

ND: Det är ju den uppfattning man får när man inte får korrekt information från er. Jag tänker till exempel på det här…

ET: Vänta, vänta först säger du att det inte är korrekta uppgifter, vad är det som inte är korrekt?

ND: Jag anser inte att det är korrekt att skriva flerfamiljshus.

ET: Men det är ett flerfamiljshus…

ND: Det är ett asylboende…

ET: Åtminstone så vet både du och jag vet…

ND: Det är ett asylboende i första hand… det är inget vanligt flerfamiljshus.

ET: Det där är liksom… vad har du det ifrån, från Avpixlat?

ND: Jag har vänner som jobbar på asylboenden till exempel, att det är stora problem där, ni kan ju till exempel ringa Säpo och intervjua dem.

ET: Det är stora problem i Göteborgsförorter också, det är stora problem på Östermalm också, det är stora problem överallt.

ND: Jämför du det med stora bråk på asylboenden och våldtäkter som sker. Till exempel så säger man att det var en kvinna som hoppade på ett asylboende, hoppade från tredje våningen…

ET: Du är ju så jävla dum och konspiratorisk, det går ju inte att föra ett samtal med dig. Hej då!

Reportern Eric Tagesson på Aftonbladet slängde på luren.

granskning-sverige

Relaterat:

Feministinspektion ringer till Eric Tagesson om när Aftonbladet ljög om etniciteten på våldtäktsmän.

En reaktion på ””Aftonbladet har ingen politisk agenda”

Kommentera

