Fabian Fjälling ställer frågor till Expressen – som slänger på luren

Fabian Fjälling ringer Expressen för att få svar på frågan om varför tidningen inte har bilder på personer som är efterlysta för våldtäkt, men publicerade bild en person – Fjälling – som inte är misstänkt för något brott.

Donera till Fabian: Swish 0707730230

Banköverföring Handelsbanken
Clearing: 6238 Konto: 848 234 308

Det är värdefullt att så många som möjligt skickar bidrag till honom. Varje krona går till den viktiga verksamheten som Granskning Sverige bedriver.

FF = Fabian Fjälling, E= Expressen

FF: Ja hej det här är Fabian Fjälling, jag ringer för en artikel du har skrivit om Snapchatvåldtäkt.

E: Vad gäller det?

FF: Jag undrar bara varför ni inte har bilder på människorna som har begått detta, med i artikeln.

E: Har du läst artikeln?

FF: Ja lite översiktligt bara faktiskt.

E: Det är ju fyra personer som polisen söker varav tre inte är gripna.

FF: Men med ert grävande så kan ni väl hitta vilka identiteter det är.

E: Ja vi jobbar vidare, nu är jag ju inte på redaktionen, men generellt så brukar vi inte publicera bilder i det här stadiet…

FF: Varför inte det?

E: … på misstänkta personer.

FF: Varför inte det?

E: Nej för att det är ett väldigt tidigt stadium….det är ju beroende från fall till fall.

FF: Ok. Men jag fick figurera i tidningarna med opixlad ansiktsbild i er tidning, och jag var inte misstänkt för något över huvud taget.

E: Ok. Men vet du, vad heter det, det låter som att det är en fråga som du behöver dra med vår utgivare, så att hör av dig till chefredaktör Thomas Mattsson.

FF: Ok, kan du ge mig hans telefonnummer så kan jag göra det.

E: Det lämnar jag inte ut, däremot så går det att nå…

FF: Då är det ju svårt för mig att höra av mig till honom, eller hur?

E: Nej, det är bara att mejla till honom.

FF: Ja men han svarar ju inte på mina mejl.

E: Nej, ok…

FF: Nää.

E: Ja, då vet jag.

FF: Ja då vet du…men jag undrar hur du beslutar där, när jag får vara i bild, men en gängvåldtäktsman inte får vara i bild.

E: Ja men du har liksom vänt dig till fel person. Jag sitter som reporter, jag fattar inte ett sådant beslut.

FF: Du förstår inte alls hur reglerna fungerar alltså?

E: Nu ställer du en annan fråga som, alltså jag är reporter, jag fattar inte beslut om hur vi gör vid publicering…

FF: Men det finns väl regler om det eller hur, visst finns det regler, visst finns…

E: Tack, hej.

Expressenreportern slängde på luren.

granskning-sverige

Kommentera

