Helena Giertta på Journalisten kan inte svara på frågor

Istället för att verka företrädande och stöttande för journalister i landet börjar tidningen Journalisten istället angripa kollegor i branschen. Nya Dagbladet pekades plötsligt ut som en ”högerextrem hatsajt” och när vår reporter ringer och undrar vad det är frågan om kommer svar som är minst sagt häpnadsväckande.

Det fackförbund vars tidning skall företräda journalister och bland annat bevaka etik inom media har själva ett tveksamt förhållningssätt till journalister som man uppfattar inte delar samma värdegrund. Utan att ens bemöda sig att belägga sitt påstående pekar de plötsligt ut Nya Dagbladet som en ”högerextrem hatsajt” och försöker pressa ett mediebevakningsföretag för att denna inte blockerar nyheter ifrån Nya Dagbladet i centrala mediefilter.

När Nya Dagbladets reporter kontaktar Journalisten.se hinner vi knappast inleda samtalet med reportern Hanna Lundquist bakom den aktuella artikeln innan denna slänger på luren med hänvisning till att hon inte har tid att prata trots att hon själv ringde upp efter att vi sökt henne.

Den ansvarige utgivaren och chefredaktören Helena Giertta beter sig på samma sätt, trots att denne är högst ansvarig för den felaktiga publiceringen. Vår reporter får inte en tillstymmelse till chans att fråga varför NyD plötsligt betecknats som en ”högerextrem hatsajt” utan att ens få chansen att kommentera anklagelserna.

Nya Dagbladet kontaktades alltså inte alls, trots de pressetiska reglernas skrivelser, innan publicering för att få chansen att få kommentera anklagelserna mot tidningen.

När inte ens journalistförbundets egen tidning kan ta kritik och följa de pressetiska reglerna kan man fundera hur denna del av kåren skall kunna hänvisa till pressregler och etik.

Per Nordin

per.nordin@nyadagbladet.se

http://nyadagbladet.se/inrikes/sa-har…

Helena Giertta är chefredaktör på Journalisten, men kan inte och vill inte svara på enkla frågor. Giertta är en person som i alla avseenden saknar yrkesheder. Hennes enda uppgift och orsaken till att hon fick jobbet som chefredaktör är att hon ska leda en tidning som bekämpar svenska folket i sitt eget land. All kritik mot invandring är rasism i hennes ögon och alla tidningar och bloggar som skriver invandringskritiskt är ”hatsajter”. Något utrymme för nyanser finns inte i Gierttas värld.

Per Nordin från Nya Dagbladet tog kontakt med Helena Giertta, vd och ansvarig utgivare på tidningen Journalisten och kontaktade även reportern Hanna Lundquist. Här är resultatet.

Medverkar i samtalet gör Per Nordin (PN), Helena Giertta (HG) och Hanna Lundquist (HL).

HG: Giertta.

PN: Ja hej Per Nordin heter jag, jag ringer från Nya Dagbladet. Jag ringer angående en artikel som ni har skrivit på Journalisten om oss, den heter ’Retriever får kritik för hatsajtsträffar’. Jag har lite frågor där angående artikeln. Ni skriver där att Nya Dagbladet är en högerextrem tidning, är det eran uppfattning…

HG: Hur skulle du beskriva den?

PN: Jag frågar er…vad…

HG: Jag är inte intresserad av att vara med och svara på frågor. Tack så mycket.

PN: Men vänta ett tag, vänta ett tag. Ni har ju skrivit en artikel om oss.

HG: Mejla mig, mejla mig, mejla mig du så kan jag svara …

PN: Men då är det väl rimligt att ni svarar på frågor också, om ni har skrivit om oss…

HG: Hej då, jag hinner inte nu, jag ber om ursäkt. Hejdå.

PN: Kan jag ringa någon annan?

Hiertta slängde på luren, men ringde själv oväntat upp några minuter senare.

PN: Per Nordin Nya Dagbladet.

HG: Hej, jag tänkte bara säga att… nu är det så här, det ni skriver i eran sajt är ju helt felaktigt. Ni påstår att vi har åsikter om eran tidning, vilket vi inte har och därför är jag inte heller intresserad av att prata med er. Det är orsaken. Men vill du något annat så kan du mejla.

PN: Men om du inte vill prata med mig, varför ringer du mig då.

HG: Nej, jag ringer för att du ska förstå varför.

PN: Ok, men om du vill att vi ska förstå, då måste du svara på några frågor, ni har ju skrivit om oss. Ni har skrivit är vi är högerextrema, ni har skrivit att vi är en hatsajt, ni har skrivit…

HG: Jag kan säga så här, med tanke på vad ni skriver om oss, och jag vet hur det ligger till med just våran artikel, så räcker det för mig för att jag ska förstå vilken typ utav tidning…

PN: Ja men ok…

HG: … och därför är jag inte intresserad att svara på…

PN: …men jag vill ju förstå vad ni är för tidning…

HG: Ni bara ljuger…

PN: Jag vill förstå vad ni är för tidning. Vad är ni för tidning?

HG: Mejla mig du.

PN: Hallå, stopp och belägg. Stopp och belägg.

HG: Ni är jättegulliga om ni mejlar mig.

PN: Men vänta nu, du ringer och har frågor till mig, då måste jag ställa frågor om din tidning.

Hanna Giertta lade på luren och hörde inte hela den sista frågan. Per Nordin sökte sedan Hanna Lundquist som skrivit artikeln. Hon ringde sedan tillbaka.

PN: Ja hallå, det är Per Nordin. Hallå!

HL: …vem har jag kommit till?

PN: Per Nordin, Nya Dagbladet.

HL: Jaha, ok.

PN: Är det Hanna, på Journalisten?

HL: Ja du har ringt mig massa gånger.

PN: Ja precis det stämmer, jag hade lite frågor.

HL: Jag är ute på ett jobb så jag hinner inte prata…

PN: Ok, jag tänkte bara fråga…

HG: Det är bara om du har något akut.

PN: Det var om den här artikeln du har skrivit om oss, Retriever får kritik för hatsajtsträff…

HL: Ja precis…

PN: Du skriver där att vi är en högerextrem tidning, är det din uppfattning och i så fall vad har du för belägg…

HL: Ja men det är väl så ni har beskrivits, men du jag hinner inte och när det gäller det så hänvisar jag till min chefredaktör Helena Giertta.

PN: Men ni skriver också att vi är en hatsajt och så vidare, vad menar du med det?

HL: Ja men ni skriver ju rasistiskt…. ni hetsar mot invandrare.

PN: På vilket sätt hetsar vi mot invandrare, kan du ge något exempel?

HL: Näe det kan jag inte.

PN: Vad har du fått det ifrån?

HL: Hejdå.

Hanna Lundquist lade på luren.

nyadagbladet

 

 

 

Kommentera

