Mediekritikern Fabian Fjälling ringer till Bert Karlsson

Skara Bert planerar enligt uppgifter vi fått in att köpa Lilleby Camping i Torslanda, inte långt från Fabian. Jag har haft dåligt med tid för samtal, men av förståeliga skäl ligger detta mig varmt om hjärtat. Jag får ett någorlunda långt samtal med Bert trots, eller kanske tack vare, att jag presenterar mig som Fabian Fjälling från Granskning Sverige. Samtalet berör både campingen och migrationsbusiness generellt.

De inblandade personerna är:

Bert Karlsson. Sveriges värsta asylprofitör någonsin. Genom sitt bolag Jokarjo har han öppnat mängder av asylboenden i hela Sverige. Han har köpt upp hotell, campingar och andra byggnader och fyllt upp dem med afghaner, somalier, irakier och andra utan minsta hänsyn till Sverige och svenska folket. Karlsson har tjänat stora pengar på sin hantering och bryr sig inte om konsekvenserna av sina åtaganden. Han är bara intresserad av att sko sig själv.

Fabian Fjälling. Modig och klok mediekritiker som ställer frågor till journalister och andra makthavare, men dessa makthavare gömmer sig, slänger på luren eller säger att de plötsligt måste på möte. Fjälling har avslöjat ett genomkorrumperat maktetablissemang som springer och gömmer sig så fort de får frågor.

Ni som vill hjälpa Granskning Sverige producera fler klipp och nå ut till fler lyssnare, donera till Granskning Sveriges medarbetare. Skriv vem ni donerar till.

Swish till Fabian: 0707730230
Fabians konto i Handelsbanken: 6238-848 234 308

Köp Granskning Sveriges T-shirt här!

Fabian Fjälling ringer till Bert Karlsson

FF = Fabian Fjälling, BK = Bert Karlsson

FF: Ja hej det här är Fabian Fjälling från Granskning Sverige.

BK: Jaha.

FF: Jag ringer för att jag har hört att du planerar att köpa Lilleby Camping i Torslanda.

BK: Vilken?

FF: Lilleby camping i Torslanda.

BK: Nej, nej, nej

FF: Du gör inte det?

BK: Vad skulle jag göra det för, den är ju… är den till salu över huvud taget då?

FF: Det vet jag inte, jag bara har hört från en källa att du är i förhandlingar att köpa den campingen eftersom den används som asylboende.

BK: Nej, nej.

FF: Jaså är det fel?

BK: Är det asylboende? Nej det är inte asylboende där idag.

FF: Ja, eller genomgångsboende, jag vet inte vad de olika termerna är, men det bor en massa folk som ännu inte har blivit svenskar om jag säger så.

BK: Det tror jag, det är sant däremot.

FF: Men du har inget intresse i den campingen alltså?

BK: Nää, nej, den campingen skulle jag aldrig köpa för det är den sämsta campingen jag har sett.

FF: Jaså du har varit där och tittat på den alltså?

BK: Det är ingen camping, det är en parkeringsplats.

FF: Ja just det. Ja, ja, då vet jag det. Men du, en annan sak som jag funderat på, du tjänar ju pengar på den här industrin, med migrationen till Sverige.

BK: Jaa.

FF: Jag funderar på, är det någonting som hindrar att du skulle driva den här industrin i migranternas närområde, typ köpa upp mark i de lugna delarna av Syrien och bygga upp anläggningar där…

BK: Nej men däremot så har jag en i Spanien…

FF: Men det är också…

BK: …en hel stad.

FF: Men det finns ju inte många flyktingar från Spanien, utan jag tänker på flyktingarnas närområde. Dom får ju massa, det är ju organiserad smuggling av de här människorna…

BK: Det finns ju andra som borde kunna det.

FF: Jo, men jag tänker, du blir ju inte speciellt populär, när du gör de här grejerna, bland svenskarna, men om du hade gjort detta i migranternas närområde då hade du hjälp både landet och det hade antagligen blivit billigare att driva de här anläggningarna på sådana ställen.

BK: Jag tror inte du hade vågat gå in i ett land som inte kan styras av någonting.

FF: Du menar att det är för stor risk att göra på det sättet.

BK: Ja det tror jag inte någon skulle vilja göra.

FF: Satsar du i ditt närområde…

BK: Tycker du att läkarna ska jobba gratis, tycker du frisörerna ska jobba gratis…

FF: Nej det har jag inte sagt.

BK: …tycker du vi ska skänka alla varor till dom…eller vad är du ute efter?

FF: Det är jag inte ute efter, men jag är ute efter…

BK: Men du säger ju att det är negativt att driva en sådan här verksamhet i Sverige, det är väl inget negativt.

FF: Är det inget negativt för Sverige att driva en sådan här verksamhet?

BK: Nej varför det?

FF: Ja till exempel våldtäkter.

BK: Våldtäkter…

FF: …och brottslighet.

BK: Det har väl inget med det att göra.

FF: Har det inte?

BK: Har väl inget med det att göra.

FF: Nähä, ok.

BK: Nähä, inte ett skit.

FF: Så du kan garantera att dom som är dina gäster så att säga, dom…

BK: Nej, jag kan inte garantera någonting, det är inte vår sak, det är migrationsverkets sak. Det är statens sak.

FF: Ja men oavsett vems sak det är så är verksamheten negativ i det avseendet. Du tjänar pengar på en verksamhet som leder till…

BK: Tjänar pengar, alla tjänar väl pengar…tror du jag jobbar gratis då, jobbar du gratis?

FF: Men jag säger inte att du ska jobba gratis, det är inte det jag säger…

BK: Men du säger ju att det är negativt.

FF: Ja det är negativt för dom som blir utsatta…

BK: … det är avundsjuka, däremot så om man tar för mycket betalt är det negativt.

FF: Men vänta nu här. Jag bryr mig inte om du tjänar pengar eller inte, det gör jag inte, jag tycker folk som tjänar pengar på bra verksamheter…

BK: Jo men därför så är det en omöjlig diskussion det här alltså…

FF: Varför är den omöjlig…

BK: … och dessutom utmynnar den till att vi skulle ta emot som kan begå våldtäkter, ja det är säkert så. Men det är det ändå, det behöver inte vara en flyktingförläggning, det kan ske på annat sätt.

FF: Jo men det finns en hemsida där man har tagit reda på detta, som heter gangrapesweden och den visar att det är ungefär 2 200 procent ökad risk att de här icke-svenskarna ska begå våldtäkt än att svenskar gör det. Så att…

BK: Det är säkert så, dom har en kultur, men det har ju inte med det att göra, det borde de ju åtgärda från statens sida och skicka ut dom.

FF: Lyssna här. Oavsett vems ansvaret är så är det en verksamhet som leder till ökade våldtäkter, det är faktiskt belagt nu.

BK: Vilken verksamhet?

FF: Att ta in migranter i Sverige, sedan kan man väga det emot att..

BK: Jag ska tala om för dig att om vi inte hade använt oss av dom människorna så skulle Sverige kollapsa. Det är ingen svensk som vill ta många av de här skitjobben som dom tar…

FF: Så vi hade kollapsat utan migranterna…

BK: Titta hur många som städar och gör skitjobben som inte svenskarna vill göra…jag har själv haft 60-70 procent invandrare som har jobbat hos mig, och det är dom som har skött sig bäst.

FF: Ok, så du menar att de här är en viktig resurs för Sverige?

BK: Ja det är en oerhört viktig resurs, därmed ska man ju inte bara ge dem fri lejd att göra vad de vill, de ska skickas ut så fort de missköter sig.

FF: Men vänta nu är, om de är en viktig resurs för Sverige, är de då inte en viktig resurs för det land de kommer ifrån. Hade de inte gjort större nytta i det land de kommer ifrån?

BK: Det går ju inte…, det är ju bara att ….men du ser väl hur det ser ut i Irak efter tio år, dom har försökt, försökt, försökt…

FF: Så det går över huvud taget inte att leva i Irak?

BK: Nej, inte som det ser ut i de länderna idag är det ju svårt.

FF: Ska vi ta hit alla irakier då tycker du?

BK: Nej det ska vi absolut inte göra, men…

FF: Varför ska vi ta hit dem som du tjänar pengar på då?

BK: …det behöver vi. Amerika är uppbyggt på immigranter…
FF: Jo men oavsett, om dom här migranterna är en resurs för Sverige, som vi behöver då har vi tagit den resursen…

BK: …om du lär dom svenska och sätter ut som i samhället, då är dom en stor resurs.

FF: Ok, är de då inte även en resurs för det land de kommer från?

BK: Säkerligen…

FF: Men då tar ju vi den…

BK: Vi kan ju inte skicka tillbaka, det är säkert rätt retorik i och för sig, men i praktiken så håller det inte.

FF: Vadå i praktiken håller inte? Om de är en resurs för Sverige så…

BK: Jag kan inte, jag vill inte diskutera med dig för att det verkar rätt svårt. Hej då.

Bert Karlsson slängde på luren.granskning-sverige

Kommentera

