”Rasism” att det bor svenskar i Sverige. Hör Granskning Sveriges samtal med Lisa Pehrsdotter.

Lisa Pehrsdotter, ansvarig utgivare på mörkröda Dalademokraten skrev en krönika om ”källkritik”. Artikelns kärna var att man skulle förhålla sig kritisk till ”mörka” och ”rasistiska” Granskning Sverige. Vi ringer och frågar om källa på att vi är citat ”rasister”.

Naturligtvis blir det inget svar eftersom hon i all hast hittat på saker.

För så här skriver hon:

”Bakom förment trovärdiga namn som till exempel ”Granskning Sverige” (vilket ju låter snarlikt SVT:s mångåriga granskande program ”Uppdrag granskning”) döljer sig ett gäng som, när man läser deras programförklaring, uppenbart har en rasistisk agenda.”

http://www.dalademokraten.se/dalarna/…

Så här står det i Granskning Sveriges programförklaring:

”Granskning Sverige strävar efter att i alla lägen vara opolitiska, opartiska och sakliga. Demokratin vinner på det!”

https://www.youtube.com/channel/UCaZN…

När Lisa Pehrsdotter blivit överbevisad, börjar hon istället att hävda att hon hör på det Johan säger i samtalet att han är rasist.

Genom att lyfta samma frågor som man gör på ”Avpixlat och Flashback” är man rasist, enligt Lisa Pehrsdotters logik. När vi frågar om det inte är lite väl svepande formulering att kalla både Avpixlat och Flashback för rasistiska, slängs luren hastigt på i örat med orden: Vi kommer inte längre.

Ännu en gång visas vilken otroligt låg nivå som etablissemangets journalister håller både mänskligt och intellektuellt. Tillsammans med Dalademokratens chefredaktör Göran Greider, bildar Lisa Pehrsdotter och hennes kollegor ett nätverk av mobbare, som har gjort till sitt livsmål att smäda och smutskasta vanliga medborgare. När de får frågor tillbaka blir de, som vanligt, helt ställda.

Samtal mellan Johan Andersson från Granskning Sverige och Lisa Pehrsdotter som är ansvarig utgivare på Dalademokraten. Samtalet är från 1 juli 2016 och är representativt för den totala fördumningen inom journalistkåren, där saklig kritik om invandring blir rasism och som i det här fallet när Lisa Pehrsdotter säger:

”…ni har en hemsida, och där står det väldigt mycket om att det ska vara svenskt, det ska vara ett svenskt samhälle, med svenska människor i och hej och hå och så där, som jag tolkar som rasistiskt.

Att Sverige ska vara svenskt är alltså rasism, att de ska bo svenska människor är rasism.

De inblandade personerna är

Johan Andersson från Granskning Sverige ringer till makthavare och ställer frågor. Makthavarna är sällan intresserade av att svara på frågor och slänger ofta på luren. I det här samtalet slängde Ulf Johansson på luren efter att ha avslöjats som ansvarig för att SVT sprider fejsnyheter och lögner om Granskning Sverige.

Lisa Pehrsdotter har varit nyhetschef på Arbetarbladet och är idag ansvarig utgivare på vänstertidningen Dala-Demokraten. I december 2016 retweetade hon stolt att Mittmedia nu har en app med sina lokala nyheter på arabiska.

lisa-pehrsdotter

JA = Johan Andersson, LP = Lisa Pehrsdotter

LP: Lisa Pehrsdotter.

JA: Ja hej mitt namn är Johan Andersson och jag ringer från Granskning Sverige.

LP: Hej!

JA: Du hade skrivit en liten krönika om källkritik där du hade nämnt oss, om du kommer ihåg det.

LP: Absolut.

JA: Då tänkte jag bara så här, du skriver här att i Granskning Sveriges programförklaring så upptäcker man snart att det är en uppenbart rasistisk kanal. Vad är det för programförklaring du har läst?

LP: Jag har läst på er hemsida, det vara några veckor sedan, men på er hemsida så skriver ni ju vad ni står för.

JA: Ok, men på Youtube-kanalen så står det i alla fall att Granskning Sverige tror på demokrati, att det är ett demokratiskt medborgarjournalistiskt initiativ, opolitiskt, opartiskt. Hur kan du då…vad är det för formulering där som får dig att säga att det är rasistiskt?

LP: Jag sitter inte framför en dator nu för tillfället, jag har svårt och…jag kan inte ge ett svar, men alltså jag sökte… det borde väl du veta om du ringer från Granskning Sverige att ni har en hemsida, och där står det väldigt mycket om att det ska vara svenskt, det ska vara ett svenskt samhälle, med svenska människor i och hej och hå och så där, som jag tolkar som rasistiskt. Jag har tyvärr inte en dator framför mig, så jag kan inte slå upp det.

JA: Men får jag bara fråga, du säger att det är mörka krafter, vad menas med det?

LP: Ja det tycker jag är ganska uppenbart att det är när man står för en slags rasism så tycker jag att det är det, det handlar om mörka krafter, jag tycker att det inte till exempel att rasism är speciellt förenligt med demokrati, det tycker inte jag.

JA: Vi granskar ju sådana som er som inte följer dom demokratiska spelreglerna. Du har ju till exempel en chefredaktör som…

LP: Du menar alltså att vi inte följer dom demokratiska spelreglerna. Hur menar du att vi inte följer dom demokratiska spelreglerna.

JA: Ni är ju kapitalistiska företag som dels är ute efter att tjäna pengar på medborgarna och ni har också annat i någon form av ett etablissemang, ni företräder maktelitens åsikter och det är väl det som är demokratins kärna att medborgarna engagerar sig och är aktiva och ifrågasätter makthavare och etablissemang och så vidare, då borde väl du tycka…att Granskning Sverige är bra.

LP: Absolut och det är ju det min krönika handlar om…

JA: Nej det står ju att Granskning Sverige är rasister.

LP: … att göra det men man måste vara källkritisk.

JA: Men det står ju att Granskning Sverige är rasister…

LP: … jag kan jättegärna mejla dig, leta rätt på vad text stycke, jag hoppade till, jag hör när du pratar, jag hör ju, jag är inte dummare än så, att jag förstår liksom var dina sympatier ligger naturligtvis och dom har jag full respekt för eftersom vi har en rätt till åsiktsfrihet

JA: Men får jag bara fråga, vad är det som jag har sagt idag som är rasistisk?

LP: Men det är hela ditt resonemang grundar sig på antaganden om att etablerade medier för medborgarna bakom ljuset, du kan ju slå upp, var och varannan artikel på Avpixlat handlar ju om det här, var och varannan tråd på Flashback handlar precis om det här, det är ingalunda ovanligt resonemang i vissa kretsar, som ideologiskt rör sig långt högerut och inte sällan är främlingsfientliga

JA: Men du gör väldigt svepande formuleringar när det gäller Avpixlat och Flashback. Är de rasistiska

LP: Ja det här är precis det ni gör. Ni ringer journalister som har skrivit något om er eller Avpixlat och så ska man resonera kring huruvida det är hatsajter eller rasistiska sajter osv, osv. Det här samtalet kommer inte leda någon vart, jag säger tack och hej. Hejdå.

Lisa Pehrsdotter slängde på luren.

granskning-sverige

En reaktion på ””Rasism” att det bor svenskar i Sverige. Hör Granskning Sveriges samtal med Lisa Pehrsdotter.

Kommentera

