Ulf Johansson på SVT blir svarslös när Nina Drakfors ringer

SVT har skrivit om Granskning Sverige och att GS finns med på EU:s lista över rysk desinformation. SVT och Ulf som är ansvarig utgivare drar igång med samma lögner som E-kuriren farit med i sin så kallade granskning om Granskning Sverige.

Så här skriver SVT:

”Nätverket Granskning Sverige, som betalar människor för att anonymt ringa upp och spela in samtal med journalister och opinionsbildare. Syftet är att sprida främlingsfientlighet och hat mot politiker, opinionsbildare, journalister och vanligt folk. Nätverket är kopplat till den högerextrema sajten Fria Tider, och bådas sajter lyfter fram debattörer som tar ställning för Ryssland efter ockupationen av Krim och det ryskstödda inbördeskriget i Ukraina, enligt Eskilstuna-Kurirens granskning.”

Självklart vill jag att Ulf ska ha sakliga belägg på ovanstående påståenden och han har gjort sig förtjänt av ett samtal i god demokratisk anda. Det var otroligt surrealistiskt att prata med Ulf som inte verkar vara en vän av saklighet och hederlighet. Ulf verkar heller inte tycka dialog är viktigt.

Gällande detta med att Granskning Sverige är med på EU:s lista över rysk desinformation, så kan du lyssna på samtalet där Fabian ringer och ifrågasätter det då det helt enkelt inte är sant. De inom Granskning Sverige är vanliga människor och som inte är betalda från Ryssland som desinformatörer. Det kan jag intyga eftersom jag varit en del av GS och inom GS mina goda vänner som jag pratar med ofta. Varför vill inte Ulf som är ansvarig utgivare på SVT ta del av sanningen? Samtalet är inte redigerat, utan i sin helhet.

Lyssna på Fabians samtal gällande EU:s lista över ryska desinformatörer

Även Johan från Granskning Sverige ringer Ulf på SVT i samma ämne som mitt samtal.

De inblandade i samtalet är:

Ulf Johansson är programchef på SVT nyheters riksredaktion och ansvarig utgivare för Rapport och Aktuellt. Programansvariga på Sveriges Television sprider ofta lögner om invandringskritiker och vinklar nyheter så att de ska passa den politiska agenda som döljer sig bakom masken på SVT:s medarbetare.

Nina Drakfors. Ytterst modig kvinna som brukar vara talare vid Folkets Demonstration, är aktiv i Sverigedemokraterna och dessutom ringer upp makthavare och ställer frågor. Här ringer hon till den märklige Ulf Johansson som är ansvarig utgivare för SVT:s fejknyheter.

UJ = Ulf Johansson, ND = Nina Drakfors.

ND: Hej, mitt namn är Nina Drakfors.

UJ: Hej.

ND: Jag ringer dig för att jag ser den här artikeln som har kommit ut om ’det finns med på EU-listan över rysk desinformation’. Granskning Sverige tas ju med som att dom skulle vara med på den här listan. Hänger du med på vad jag pratar om?

UJ: Ja.

ND: Då undrar jag lite så här, vad är det för desinformation som Granskning Sverige sprider?

UJ: Ja om du inte är medveten om det så har jag lite svårt på telefon att förklara hur det är.

ND: Jag skulle gärna vilja veta. Läsaren som läser det här får ju inte reda på vad, och då skulle jag rent sakligt vilja veta vad det handlar om.

UJ; Jaa, alltså om du inte har följt med i debatten om Granskning Sverige och sett vad som har rapporterats om dom och vad dom håller på med så är det lite svårt. Vi kan ju inte i varje artikel rapportera om och ge bakgrunder och analyser, men det har skrivits spaltmil i många medier och rapporterats om Granskning Sverige dom senaste veckorna och månaderna.

ND: Men jag har inte sett i media vad det är för rysk desinformation som Granskning Sverige sprider. Det är därför jag ringer.

UJ: Nej det är…ja…

ND: Skulle ni inte…

UJ: Granskning Sverige är en väldigt speciell verksamhet som håller på med desinformation och det har många rapporterat om, jag, ja…

ND: Och du vet att det är desinformation dom sprider?

UJ: Ja, det vet jag eftersom jag själv brukar bli utsatt för dom, ja jag blir uppringd med jämna mellanrum och dom bandar vad jag säger och klipper om det och använder det i ett syfte att ge desinformation.

ND: Hur har det blivit fel i klippningarna då när dom har pratat med dig?

UJ; Ja jag har liksom ingen anledning att svara dig för det…

ND: Du anklagar ju dom för att klippa en intervju med dig och då frågar jag dig, vad är det som dom har fulklippt?

UJ: Det har skett tror jag sju eller åtta eller tio gånger.

ND: Vad är det som har blivit fel enligt dig?

UJ: Men du får nöja dig med det svaret faktiskt…om du vill ta reda på mer om Granskning Sverige så får du göra det, men det här är….

ND: Ulf, lyssna lite. Jag har hört ganska mycket på Granskning Sverige och har hört samtal med dig och när man pratar med dig så påstår du massa saker, men du ger ingen saklig fakta.

UJ: Dom brukar påstå massa saker när dom ringer upp mig…

ND: Du gör ju det till mig med nu…när jag pratar med dig. Hör inte du det själv?

UJ: Nej, men du resonerar ungefär som dom och då brukar jag sluta svara, jag lyssnar bara, så du kan fortsätta prata, jag tänker inte kommenterar det mer

ND: … om man vill ha saklig fakta, så är det fel då? Är du kvar?

UJ: Jag hör vad du säger, jag hör vad du säger.

ND: Men är det fel frågar jag.

UJ: Jag kommenterar inte det mer.

ND: Kan man inte kräva mer av en som är ansvarig utgivare att man ska kunna stödja det man säger.

UJ: Jag vet inte om du också håller på banda mig nu därför så svarar jag inte mer på det.

ND: Tycker du att det är jobbigt att bli inspelad?

UJ: Nähähä, det är bara det att jag är, jag tycker det är jobbigt att bli inspelad så används det på ett sätt som jag inte över huvud taget kan kontrollera.

ND: Det var det jag frågade dig, som inte DU kan kontrollera, men vad är det som har blivit fel? Jag skulle jättegärna vilja veta det.

UJ: Jag svarar inte i detta mer nu.

ND: Påstå kan du göra, men svara kan du inte göra, sakligt vad det är som har blivit fel när dom har spelat upp de här samtalen med dig. Stämmer det?

UJ: Jag lyssnar på dig.

ND: Jag frågar om det stämmer.

UJ: Jag lyssnar på dig och jag säger att jag inte kommenterar det mer nu.

ND: Nä, nä, det verkar vara väldigt jobbigt för er i media att vilja ge sakliga svar. Kan du förstå att det finns kritik mot er när man inte kan svara på sina påståenden. Påstå är ju väldigt lätt, men att sedan understödja det med sakligt argument, har man inte rätt att få det?

UJ: Men jag har väl aldrig påstått något om dig.

ND: Ja men du säger nu till mig…

UJ: Du kan ju inte säga att du har rätt att få ett svar på något jag har påstått om någon annan. Om jag säger något om dig har du rätt att få ett svar vad det är för påstående, jag har inte påstått något om dig.

ND: SVT betalas med skattepengar eller hur?

UJ: Nej, SVT betalas av licenspengar.

ND: Ja licenspengar ok.

UJ: Dom som väljer att vara licensbetalare betalar SVT

ND: Ja precis. Har dom inte rätt att få sakliga svar…

UJ: Dom som väljer att vara licensbetalare betalar för SVT och dom som, det finns en möjlighet att inte betala licens, att välja bort det och det finns dom som gör det.

ND: Vad är det för rysk desinformation som Granskning Sverige sprider? Och vad har dom spridit om dig som inte stämmer? Ge mig ett sakligt exempel så att jag kan kolla det!

UJ: Jag har svarat att jag inte kommenterar mer.

ND: Och jag säger igen då, ge mig ett sakligt argument som jag kan kolla. Ni vill ju att man ska faktagranska saker och ting eller hur? Kan du ge mig ett sakligt argument så att jag kan kolla det?

UJ: Jag lyssnar på dig.

ND: Aha, du lyssnar på mig. Ok jag hör ju Ulf att du är inte intresserad av att vara saklig, ok. Då får jag tolka det som så då. Fake news eller inte, det verkar vara fake news, ni kan ju inte ens svara på sakligt vad det är ni tar upp i era artiklar. Och jag kan säga det till dig, jag har varit verksam i nätverket Granskning Sverige, som ni kallar det och jag vet att Eskilstuna-Kuriren har fel i massor av saker som dom påstår om Granskning Sverige. Jag har ringt till flera medier och erbjudit mig att öppna upp mitt konto och bevisa att vi inte har fått några pengar från Ryssland eller att vi har betalat någon för att ringa. Tror du Ulf att det är någon som har varit intresserad av det erbjudandet? Hörde du vad jag sade?

UJ: Jag hör vad du säger, jag har ingen anledning att kommentera vad du har för kontakter med andra medier.

ND: Nej men jag säger ju det till dig, jag har ju varit beredd att öppna upp mitt konto, visa sakligt att det finns inga pengar, eftersom jag har haft donationskontot för Granskning Sverige sedan 2015 – i slutet – och då har jag varit beredd att visa upp att det finns inga rysslandspengar, bara ett falskt påstående, fake news. Jag har varit beredd att visa att vi betalar inget, det syns inga utbetalningar till människor där. Varför är inte media intresserade av att källgranska Eskilstuna-Kurirens granskning av Granskning Sverige?

UJ: Jag hör vad du säger.

ND: Jaa. Är det inte dags att ni börjar källgranska er själva lite? Jag sitter på bevisen att det som Eskilstuna-Kuriren har tagit upp, som säger att vi är troll som betalar människor för att ringa, jag sitter på bevisen. Varför vill ingen se det? Jag funderar på att gå till en advokat, be denne att kolla igenom mitt konto och alla dom här donationerna som vi har fått från Ryssland och bevisa om det finns eller inte. Jag vet sanningen, och det är bara fake, och det är bara fruktansvärt dåligt att media inte lyssnar eller, som i det härfallet då, granskar Eskilstuna-Kurirens granskning och se vad som är sant och se vad som bara är agendajournalistik. Ha det bra Ulf. Vi hörs, jag kommer ringa dig igen. Ska vi säga hejdå? Som trevligt folk gör.

UJ: Jaa, säger du hejdå, så säger jag hejdå.

ND: Ska vi säga hejdå som trevligt folk gör. Och på återseende. Ha det så bra!

UJ: Hej då.

Kommentera

