Sveriges Television sprider fejknyheter om Granskning Sverige

SVT kör på med falska nyheter om Granskning Sverige, trots att man samtidigt ger ut manualer om hur man skall undvika fake news. När ansvarig utgivare Ulf Johansson konfronteras hävdar han istället att allt SVT skriver är sant. Trots att han talar med källan alltså.

Johan Andersson från Granskning Sverige ringer Ulf Johansson.

De inblandade i samtalet är:

Ulf Johansson är programchef på SVT nyheters riksredaktion och ansvarig utgivare för Rapport och Aktuellt. Programansvariga på Sveriges Television sprider ofta lögner om invandringskritiker och vinklar nyheter så att de ska passa den politiska agenda som döljer sig bakom masken på SVT:s medarbetare.

Johan Andersson från Granskning Sverige ringer till makthavare och ställer frågor. Makthavarna är sällan intresserade av att svara på frågor och slänger ofta på luren. I det här samtalet slängde Ulf Johansson på luren efter att ha avslöjats som ansvarig för att SVT sprider fejknyheter och lögner om Granskning Sverige.

UJ = Ulf Johansson, JA = Johan Andersson.

UJ: Det är Ulf Johansson.

JA: Det här är Johan Andersson från Granskning Sverige.

UJ: Hej.

JA: Jag läste en artikel här som ni har skrivit idag om att ’det finns med på EU:s lista över ryska desinformation’.

UJ: Ja det är rubriken menar du?

JA: Ja just det. Och sedan står det då om nätverket Granskning Sverige som betalar människor för att anonymt ringa osv, osv. Syftet är att sprida främlingsfientlighet och hat mot politiker opinionsbildare och journalister och vanligt folk. Nätverket är kopplat till den högerextrema sajten Fria Tider. Man tar ställning för Ryssland och det skriver Eskilstuna-Kuriren. Och sedan hänvisar ni då till East stratcom task force. Jag vet ju att allt det här är fel – och jag är källan.

UJ: Det är intressant att du vet att det är fel.

JA: Ja, eftersom jag är källan så vet jag att det är fel.

UJ: Att du är källan?

JA: Ja jag är ju källan till Granskning Sverige som du kanske vet.

UJ: Ja.

JA: Jag vet att Eskilstuna-Kuriren har gjort 45 fel i sin artikel och den blir inte mer sann för att den går omvägen via East stratcom task force som också har fått saker om bakfoten. Och då undrar jag varför ni sprider fejk news utan att låta mig komma till tals.

UJ: Vi sprider inte fejk news.

JA: Jo, jag vet det, vi spelar in..

UJ: Vi har gjort en korrekt rapportering, det svarar jag dig…

JA. Det är inte sant.

UJ: Jo det är sant.

JA: Vi sprider inte främlingsfientlighet och hat mot politiker.

UJ: Allt som står där är korrekt och det står jag för som ansvarig utgivare.

JA: Men det är ju fel…för att du pratar med källan. Förstår du?

UJ: Jag säger att vi har hanterat det här materialet helt korrekt, det är mitt svar som jag ger dig.

JA: Men nu börjar det här bli till en annan checklista för källkritik. Den första punkten – rannsaka dig själv.

UJ: Ja, men du jag går inte in i…du säger att du har synpunkter på den här artikeln och jag säger att…

JA: .. den är felaktig…

UJ: …du säger att den är felaktig, och jag säger att det är den inte utan jag säger att jag har citerat dig korrekt.

JA: Vänta nu…det jag, är jag inte en trovärdig källa…hallå…men Ulf, är inte jag en trovärdig källa?

UJ: Du kan vara en källa av många andra källor, men jag säger att den här artikeln är korrekt, och det är det svar du får.

JA: Vad är källan på att den är korrekt?

UJ: Jag säger att detta är det svar du får. Jag har hanterat det är materialet korrekt.

JA: Kära vän, jag…

UJ: Jag brukar undvika att lägga på telefon till och med för Granskning Sverige, men jag säger att detta är det svar du får av mig.

JA: Men du ljuger ju, du ljuger…

UJ: Nej jag ljuger inte, det brukar du säga när du ringer, att jag ljuger…

JA: Jag vet att du ljuger, eftersom jag är källan. Och det blir väl inte mer sant för att du, för att Eskilstuna-Kuriren, bara för att ni påstår att något är sant blir det inte mer sant. För det finns en objektiv sanning och jag är den objektiva sanningen i och med att jag är källan. Vad ska vi annars ha källkritik för?

UJ: Det är ju jättebra att Granskning Sverige är den objektiva sanningen.

JA: I detta fallet så vet jag väl vad jag håller på med.

UJ: Det är jättebra att Granskning Sverige står för den objektiva sanningen.

JA: Nej inte alltid, men jag är inte betald av Ryssland.

UJ: Men du, nu har du fått föra fram kritiken som du säger att det här är felaktigt, jag säger att den inte är det…och längre kommer vi inte.

JA: Du är en maktperson Ulf, vet du om att du är en maktperson, du jobbar i en förtroendebransch där du har väldigt stort förtroende, det krävs av dig att du är ganska ödmjuk inför den maktpositionen, inte…

UJ: Jag är ödmjuk inför dom allra flesta, jag är oftast väldigt ödmjuk till och med inför Granskning Sverige, nu har du fått svar på det här…

JA: Jag är ju källan, jag vet väl att jag talar sanning.

UJ: Det är bra att du vet att du talar sanning…

JA: Ja, jag är ju källan. Vad ska vi ha källkritik till, vem tjänar på att ni sprider den här informationen till exempel?

UJ: Men du, nu har du sagt att det här är felaktigt och jag har svarat att det inte är felaktigt och det är så långt vi kommer. Tack ska du ha.

JA: Hallå…

granskning-sverige-ja.png

Kommentera

